Dr. Farina Rühs

Psychologist, M.Sc.

 

Contact

Phone: 0511/34836-30
E-Mail: Farina.Ruehs@kfn.de

 

Current Projects

 

 

Academic Career
since 09/2023 Head of the Research Unit “Victimology” at KFN
since 06/2023 Research associate at KFN
since 11/2021 In-service training as a systemic counsellor
07/2023 Doctorate to Dr. phil at University of Hildesheim
10/2016 – 07/2023 Research and teaching associate and doctoral student, Institute of Psychology, University of Hildesheim (Developmental Psychology Group)
10/2014 – 10/2016 M.Sc. Psychology, University of Hildesheim
11/2014 – 9/2016 Research Assistant, University of Hildesheim, Institute of Psychology (Developmental Psychology Group)
10/2012 – 10/2014 Student Assistant, University of Hildesheim, Institute of Psychology (Developmental Psychology Group)
10/2011 – 11/2014 B.Sc. Psychology with focus on Educational Psychology, University of Hildesheim
10/2008 – 09/2011 Study of human medicine, Hanover Medical School
Intermediate examination: equivalent to the first section of the medical examination

Selected Lectures
  • Rühs, F., Kappes, C. & Greve, W. (2023). The role of revaluation processes in goal disengagement after an ostracism experience. Findings from explicit and implicit measures. Vortrag auf der APS Annual Convention, 25.-28.5.2023i, Washington, USA.
  • Rühs, F., Kappes, C. & Greve, W. (2023). Goal disengagement processes in response to ostracism. The relationship between self-report, implicit, and behavioral measures in an experimental design. Vortrag auf der International Convention of Psychological Science (ICPS), 9.-11.3.2023, Brüssel.
  • Rühs, F., Kappes, C. & Greve, W. (2022). Explizite und implizite Indikatoren der Zielablösung nach einer Zielblockade. Korrespondenz und Beziehungen zum Wohlbefinden in einem adaptierten Cyberball-Paradigma. Vortrag auf dem 52. Kongress der DGPs, 12.-15.9.2022, Hildesheim.
  • Eickemeier, S., Rühs, F., Bermeitinger, C., & Hackländer, R. P. M. (2021). Subtle changes in visually cued action influence memory. Vortrag auf der virtuellen 63. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (gehosted durch die Universität Ulm), 14.3.–17.3.2021.
  • Greve, W., Rühs, F., & Kappes, C. (2021). Committing to and disengaging from goals: Experimental investigations of microprocesses of developmental regulation. Vortrag auf der virtuellen 63. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (gehosted durch die Universität Ulm), 14.3.–17.3.2021.
  • Rühs, F., Kappes, C., & Greve, W. (2021). Inducing and blocking social goals in experimental settings: Developing a paradigm for goal disengagement research using Cyberball. Vortrag auf der virtuellen 63. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (gehosted durch die Universität Ulm), 14.3.–17.3.2021.
  • Rühs, F., Kappes, C. & Greve, W. (2020). Measuring change processes that constitute goal disengagement in a concrete situation: Developing a paradigm based on cyberball [Abstract]. In C. Dobel, C. Giesen, L. A. Grigutsch, J. M. Kaufmann, G. Kovács, F. Meissner et al. (Hrsg.), TeaP 2020 – Abstracts of the 62nd Conference of Experimental Psychologists. Lengerich: Pabst Science Publishers.
  • Rühs, F., Brinkmann, L., & Greve, W. (2019). Ablösungsprozesse bei Trennung & unerwiderter Liebe. Veränderungen in empfundener Nähe als Bewältigung? Poster präsentiert auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie in Leipzig, 9.9.–12.9.2019.
  • Rühs, F., Kappes, C., Greve, W., Thomsen, & T., Loepthien, T. (2017). Hat Coping Kosten? Zum differentiellen Umgang mit positiven und negativen Erfahrungen. Poster präsentiert auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie in Münster, 11.9.–14.9.2017.
  • Greve, W., Kappes, C., Rühs, F., & Schmieder, L. (2017). Heritabilität als abhängige Variable: Die Vorhersage der Heritabilitätsvariation durch Umwelthomogenität. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie in Münster, 11.9.–14.9.2017.
Teaching, education and continuing education

Teaching

University of Hildesheim:
10/2016 – 03/2018: 10 SWS
04/2018 – 09/2019: 6 SWS
since 10/2019: 2-3 SWS
additionally supervision and assessment of theses

Target groups:
Psychology students (Bachelor and Master),
Students in the 2-subject Bachelor’s programme with teaching option and with minor in psychology

Contents and teaching formats:
Introduction to research methods (seminar)
Scientific practice / empirical-experimental practical course (project seminar)
Basics of Statistics (lecture with accompanying exercise)
Basic concepts of research in developmental psychology using sexuality as an example (seminar)
Goals and goal regulation across the lifespan (seminar)
Emotion regulation across the lifespan (seminar)
Psychology of learning and teaching (seminar)

Selected publications
  • Kappes, C., Rühs, F. & Greve, W. (2023). Viktimologie – Psychologische Aspekte der Opferforschung. In T. Bliesener, F. Lösel & K.P. Dahle (Hrsg.), Lehrbuch der Rechtspsychologie. Hogrefe.
  • Rühs, F., Greve, W., & Kappes, C. (2022). Inducing and blocking the goal to belong in an experimental setting: goal disengagement research using Cyberball, Motivation and Emotion, 46, 806–824. https://doi.org/ 10.1007/s11031-022-09975-w
  • Greve,W., Hauser, J., & Rühs, F. (2021). Humorous coping with unrequited love: Is perspective change important? Frontiers in Psychology, 12 (June), Article 653900. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.653900
  • Rühs, F., Greve, W., & Kappes, C. (2017). Coping with criminal victimization and fear of crime: The protective role of accommodative self-regulation. Legal and Criminological Psychology, 22(2), 359–377. https://doi.org/ 10.1111/lcrp.12106
  • Greve, W., Rühs, F., & Kappes, C. (2015). Folgen von kriminellen Viktimisierungen und Umgang mit Opfern. In N. Guzy, C. Birkel & R. Mischkowitz (Hrsg.), Viktimisierungsbefragungen in Deutschland (Bd. I: Ziele, Nutzen und Forschungsstand; S. 489-509). Wiesbaden: BKA.